konkursy
zajęcia regularne
zajęcia okazjonalne
wykłady
komunikaty
obozy, spotkania
Klub Spinor
pracownicy:
Dorota Kolany
Justyna Bryś
zaloguj
|
XX Ogolnopolski Sejmik Matematyków
zagadnienia
- Podpisy cyfrowe
W roku 2002 Sejm przyjął ustawę o zasadach stosowania podpisów elektronicznych. Znajomość mechanizmu działania systemu podpisów cyfrowych zwiększa bezpieczeństwo takich podpisów. Praca powinna zawierać opis algorytmów stosowanych w podpisach cyfrowych i matematyczną analizę bezpieczeństwa takich algorytmów. Cennym uzupełnieniem może być prosty program ilustrujący np. wykonywanie operacji bankowych lub zakupów internetowych z zastosowaniem podpisu cyfrowego.
Literatura
- N. Koblitz, Wykłady z teorii liczb i kryptografii, WNT, Warszawa 1994.
- N. Koblitz, Algebraiczne aspekty kryptografii, WNT, Warszawa 2000.
- M. Kutyłowski, W-B. Strothmann, Kryptografia. Teoria i
praktyka zabezpieczania systemów komputerowych, Wyd. LUPUS 1998.
- B. Schneier, Kryptografia dla praktyków, WNT, Warszawa 1995.
- W. Stalings, Ochrona danych w sieci i intersieci, WNT,
Warszawa 1997.
- Internet.
- Rozwiązywanie równań wielomianowych
Poszukiwania metod rozwiązywania równań wielomianowych były początkiem wielu gałęzi współczesnej matematyki. Praca może zawierać wyprowadzenia wzorów wyrażających pierwiastki równań stopnia 3 i 4 oraz analizę własności tych pierwiastków. Można zająć się metodami wyznaczania pierwiastków pewnych wielomianów wyższego stopnia (np. wielomianów symetrycznych). W praktycznych zastosowaniach ważne są również metody przybliżone (np. metoda siecznych lub metoda stycznych).
Literatura
- A. Mostowski, M. Stark, Elementy algebry wyzszej, PWN, Warszawa 1975.
- J. Browkin, Teoria ciał, PWN, Warszawa 1977.
- G. M. Fichtenholtz, Rachunek różniczkowy i całkowy, t. 1, PWN, Warszawa 1992.
- Twierdzenie Ptolomeusza i jego zastosowanie
Twierdzenie Ptolomeusza mówi, że jeżeli czworokąt jest wpisany w
okrąg, to iloczyn długości jego przekątnych jest równy sumie
iloczynów długości boków przeciwległych.
Twierdzenie Ptolomeusza albo wcale albo bardzo rzadko jest
wykorzystywane na lekcjach matematyki w szkole średniej.
Zastosowanie tego twierdzenia może czasem uprościć albo skrócić
rozwiązanie zadania. Dlatego interesujące są takie przykłady. Nie
chodzi jednak o zadania bardzo proste, typu: mając danych pięć
elementów z sześciu (4 długości boków i 2 długości przekątnych)
czworokąta wpisanego w okrąg, obliczyć szósty element. Należy
znaleźć, w pracy umieścić i rozwiązać z zastosowaniem twierdzenia
Ptolomeusza możliwie jak największą ilość istotnie różnych zadań.
Nie ma jednak sensu umieszczanie rozwiązań zadań analogicznych do
wcześniejszych rozwiązań. Takich zadań w których można zastosować
twierdzenie Ptolomeusza należy szukać wśród problemów z konkursów
i olimpiad matematycznych. Pomocną może okazać się też książka:
- J. Kalinowski, Zbiór zadań z czeskich i słowackich
olimpiad matematycznych, Oficyna Wydawniczo - Poligraficzna
"Adam", Warszawa 2002.
- Fraktale
Co to są fraktale? Przykłady fraktali, skonstruowanie własnego fraktala (program komputerowy).
Układy iterowanych odwzorowań, skonstruowanie własnych fraktali będących atraktorami układu IFS.
Interpolacja fraktalna: mając dane $N$ punktów w
$\mathbb R^2$ skonstruować układ IFS
$w_i:\mathbb R^2\longrightarrow \mathbb R^2$, którego atraktor jest wykresem
funkcji ciągłej.
Badanie wymiaru Hausdosffa dla skonstruowanego fraktala.
Literatura
- J. Kudrewicz, Fraktale i chaos, WNT, Warszawa 1993.
- M. Barnsley, Fractals Everywhere, Academic Press 1988.
- G.A. Edgar, Measure, Topology and Fractal Geometry, Springer-Verlag 1990.
- H.-O. Peitgen, H. Juergens, D. Saupe, Granice chaosu, Fraktale, tom I, PWN, Warszawa 1995.
- H.-O. Peitgen, H. Juergens, D. Saupe, Granice chaosu, Fraktale, tom II, PWN, Warszawa 1996.
- Zliczanie obiektów kombinatorycznych
W wierzchołkach dwudziestościanu foremnego rozmieszczamy dwie kule czerwone,jedną kulę białą i jedną niebieską. Dwa rozmieszczenia uważać będziemy za równoważne, jeśli jedno z drugiego powstaje przez pewien obrót dwudziestościanu. Na ile istotnie różnych sposobów możemy to zrobić? Odpowiedź na to, jak i wiele innych pytań dotyczących teorii zliczania obiektów kombinatorycznych, daje lemat Cauchy'ego-Frobeniusa-Burnside'a i jego wniosek - twierdzenie Poly. Omów powyższe zagadnienia oraz w oparciu o nie przytocz własne problemy i samodzielne ich rozwiązania.
Literatura
- M. Klin, R. Poeschel, K. Rosenbaum,
Algebra stosowana dla matematyków i informatyków,
WNT, Warszawa 1992.
- W. Lipski, W. Marek,
Analiza kombinatoryczna, PWN, Warszawa 1986.
- W. Saczkov,
Kombinatoryjne metody diskretnoj matematiki, Nauka, Moskwa 1977.
- Symetria, harmonia, chaos
Każde z trzech użytych słów może być tematem oddzielnej pracy. I tak na przykład pisząc na temat symetriimożna się ograniczyć do jej znaczenia geometrycznego. Opis izometrii płaszczyzny, zastosowanie symetrii w rozwiązywaniu problemów jest inspirujące i ciekawe. Ale można mówić też o symetrii poza matematyką. Od symetrii już tylko krok do harmonii, której przykłady znajdziemy w architekturze, malarstwie, zdobnictwie, muzyce itp. A stąd bardzo blisko do chaosu. Możemy stawiać sobie pytania o długości linii brzegowej naszego wybrzeża, o fraktale. Wszystko to spotkamy szukając modelu matematycznego naszego świata, próbując opisać otaczającą nas rzeczywistość.
Literatura
- J. Bronowski, Potęga wyobraźni, PIW, Warszawa 1988.
- W.W. Sawyer, W poszukiwaniu modelu matematycznego,
Seria "Omega", Wiedza Powszechna, Warszawa 1973.
- W. Więsław, Liczby i geometria, WSiP, Warszawa 1996.
- I. Stewart, Czy Bóg gra w kości? Nowa matematyka chaosu, PWN, Warszawa 1994.
- M. Szurek, Opowieści matematyczne, WSiP, Warszawa 1984.
- W.W. Prasolov, Zadaczi po planimetrii, Nauka, Moskwa 1986.
- Charakteryzacje trójkatów
Są pewne funkcje, przy pomocy których możemy określić czy trójkąt
jest ostrokątny, prostokątny, czy rozwartokątny. Taką funkcją jest
$$U=\tg A\cdot \tg B+\tg B\cdot\tg C+\tg C\cdot\tg A,$$ gdzie
$A,B,C$ są kątami wewnętrznymi trójkąta. Dla funkcji tej prawdziwe
jest twierdzenie:
Warunkiem koniecznym i wystarczającym na to, aby trójkąt o
katach wewnętrznych $A,B,C$ był trójkątem ostrokątnym,
prostokątnym, rozwartokątnym jest aby odpowiednio: $U0$, funkcja
była nieokreślona, $U0$.
Podobnie jest z inną funkcją określoną na elementach trójkąta:
$$V=a^2+b^2+c^2-8R^2,$$ gdzie $a,b,c$ są długościami boków
trójkąta, a $R$ jest długością promienia okręgu opisanego na tym
trójkącie. Dla tej funkcji prawdziwe jest twierdzenie
Warunkiem koniecznym i wystarczającym na to, aby trójkąt o
bokach długości $a,b,c$ i długości $R$ promienia okręgu opisanego
na nim, był trójkątem ostrokątnym, prostokątnym, rozwartokątnym
jest aby była spełniona odpowiednio nierówność: $V0$, $V=0$,
$V0$.
W pracy chodzi o sformułowanie i udowodnienie jak największej
ilości twierdzeń o charakteryzacji trójkątów.
Kilka takich charakteryzacji trójkątów można znaleźć w zbiorze
[1]. Może są w innych zbiorach zadań, czy w czasopismach
matematycznych? Jeżeli nie umiecie więcej znaleźć takich
charakteryzacji, to może uda Wam się sformułować i udowodnić
swoje, nieznane jeszcze charakteryzacje?
Literatura
- J. Kalinowski, Zbiór zadań z czeskich i słowackich
olimpiad matematycznych,
Oficyna Wydawniczo - Poligraficzna
"Adam", Warszawa 2002
|
|